tirsdag den 26. februar 2013

Verdens Bedste Hummus !

By Jeanette

I følge mig, og nogle i min familie, er denne hummus uden tvivl den bedste, EVER! Den kræver dog, at man godt kan lide hvidløg, der da skal en del af dette i denne opskrift. 

Det en opskrift jeg har fået af min tante, så ved ikke hvor den i grunden stammer 100% fra. Men synes I skulle have den, og selv eksperimentere med den. ;) For den bare så god !


Opskriften er til en god omgang, så man har til flere dage. 
Der skal bruges:
- 500 g kikærter (jeg brugte fra dåse, men tror de er bedre når man selv har haft dem i blød)
- 2 løg
- 1 dl olivenolie
- saften fra 2 citroner
- 4-8 fed hvidløg
- urtesalt
- 1 tsk spidskommen
- Gurkemeje, karry, chili efter behov 
- 4 spsk majsmel
- vand efter behov
- Persille til pynt

Hvis du har brugt alm. kikærter (ikke fra dåse)skal de sættes i blød i rigeligt vand i 10-12 timer. Fra dåse eller fra blød, skal kikærterne skylles og nyt vand tilsættes, så ærterne er dækket. Herefter skal de koges i 10 min., hvorefter vandet igen skal hældes fra, og nyt tilsættes. (Denne proces er for at gøre kikærterne meget lettere at fordøje, da noget af stivelsen fraskylles) Når dette er gjort, tilsættes der overskårne løg til kikærterne og de koges herefter i 40 min, til de er møre. Efter afkøling blendes kikærterne med de øvrige ingredienser og vand i passende mængde. Efter blending smages den til med krydderierne. Og så ellers spise enten til pålæg, dip eller lign.

TIP: I stedet for kikærterne, kan man også bruge rødbeder, i samme mængde som kikærterne. 


Jaah, jeg er desværre ikke den store madfotograf, og må sige at det er svært at få hummus til at se lækkert ud ;)
Håber i kan bruge opskriften. Ellers må i have en forsat god tirsdag ;)

// Jeanette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar